سهراب میگفت چشمها را باید شست، راست میگفت

اگر شما هم مثل من به اتفاقاتی که هر روز توی دنیای تجارت میفته علاقمند باشین خیلی طول نمیکشه که به عمق جمله ی سهراب پی ببرین. هر روز محصولات انقلابی جدیدی به آدم معرفی می شه که دود از کله ی بنی بشر بلند می کنه. محصولات خلاقانه، راه حل های بدیع، نیازهایی که تابه حال برامون اصلا تعریف نشده بودن. و کاربری که پشت لپ تاپش نشسته و از تعجب دهنش باز مونده که «عجب! پس میشه این کار رو هم کرد» و دنیایی که از اون لحظه به بعد براش کاملا تفاوت کرده.

به این ویدئو نگاه کنین که کتابهای الکترونیکی گوگل رو معرفی میکنه. اینجوری شروع میشه که «صنعت کتاب توی سالهای اخیر تغییرات زیادی نداشته» اگه تو بحرش برین و به امکاناتی که جلوی چشم آدم پهن میکنه، حتما شگفت زده میشین. همونطور که توی ویدئو میگه وقتشه که طرز کتابخوندن و برخورد ما با مفهوم کتاب تغییر کنه.

توضیح – در صورت ندیدن ویدئو در این پست روی این لینک کلیک کنید:
http://www.youtube.com/watch?v=4CleYt2ddkY

فقط یک لحظه به این فکر کنین که از این به بعد چه امکاناتی برای دنبال کردن داستانها، شعرها و اطلاعات مورد نیازتون تو دستتون هست. میتونین میلیونها کتاب رو همزمان توی قفسه ی کتابتون داشته باشین و حتی یک سانتیمتر مربع از فضای آپارتمانتون رو هم از دست ندین. برای کسایی مثل من که توی یه استودیو زندگی می کنن مسئله فضای فیزیکی مسئله ی اول دنیای اسلامه. یا مثلا فکر کنین که اگه سر صبح خوندن یه کتابی رو شروع کردین و حیفتون میاد که کنارش بگذارین، لازم نیست غصه بخورین. میتونین توی مترو به سمت کارتون که میرین کماکان توی موبایلتون بخونینش، سر کار توی لپ تاپتون بخونینش یا اگه تبلت دارین به همین ترتیب! آآآآآه خدای من! یه زیتون بزن!

و اما برگردیم به جمله ی سهراب. نقطه ی مشترک همه ی این نوآوریها توی این مطلبه که میشه راجع به هر کاری و هر چیزی دوباره ـ از نو ـ فکر کرد و اونو از اول درست کرد. یه جور دیگه! یه جور بهتر. اگه مثل همه ی کسای دیگه فکر کنیم که خب کتاب همینه که هست و نمیشه تغییرش داد … اگه فکر کنیم که کتاب از ابتدای خلقت همین شکلی بوده و باید باشه … اگه متوجه نباشیم که اختراع کتاب محدود به چهارچوب های فکری و تکنولوژیک اون زمان بوده و کسایی که ماشین چاپ رو اختراع کردن نمی تونستن از برخی حدود ذهنی و ساختاری فراتر برن … هیچ وقت نمی تونیم پیشرفت های جهشی داشته باشیم. شاید برخلاف تلقی معمول، بد نباشه که گاهی اوقات به اختراع دوباره ی چرخ فکر کنیم. از یه زاویه ی دیگه.

نیازهای انسان با زمان تغییر می کنن و تابع فرمولهای یادگیری هستن. بعضی نیازها از ازل توی ما نیست و ما یاد میگیریم اونها رو بخوایم. نیازهای مشتری امروز با نیازهای مشتری توی انقلاب صنعتی فرق میکنه. با نیازهای رنسانس فرق میکنه. اصلا با نیازهای هفته ی پیش خودش هم فرق می کنه. شاید لازم باشه هر از چند گاهی راجع به محصولاتمون دوباره از اول فکر کنیم و از نو بسازیمشون، اونجوری که پاسخگوی نیازهای فعلی و آتی مون باشن.

نکته ی دیگه ای که دوست دارم بهش اشاره کنم بحث تبلیغاته. یه بار دیگه ویدئو رو ببینین و این بار روی نحوه ی ارائه ی پیغام ویدئو تمرکز کنین. ببینین چه طور مفهوم ناشناخته و نامانوسی مثل کتابهای «الکترونیکی» رو برای مخاطبش مثل هلو جا میندازه و بعد تازه پا رو فراتر هم میگذاره و امکاناتی رو که تو مخیله ی مخاطب هم نمیگنجه بهش معرفی می کنه و شگفتی اش رو بر می انگیزه. فکر می کنم وقتی این ویدئو رو طراحی می کردن صدای آآآآه خدای من بیننده ها رو میشنیدن. از نقطه نظر علم ارتباطات میشه خیلی چیزها از همین ویدئو یاد گرفت. روایت کل فرآیند ایجاد یک کتاب، تا کتابخوانی، تا نگهداری کتابهای مورد علاقه و … در قالب انیمیشن خیلی روان و جذاب و بعد گره زدنش به مفهوم کتاب الکترونیکی و مقایسه منافع اونها با کتاب های سنتی خیلی درخشانه. توجه کنین چطور از گرافیک و امکانات بصری برای انتقال مفهوم به خوبی استفاده می کنه. تصور کنین فقط این تبلیغ رو میشنیدین و تصویرش رو نمی دیدین. متوجه میشین که چه حجمی از اطلاعات رو از دست میدادین.

شاید یه روزی راجع به دوباره فکر کردن راجع به محصولات موجود و فرآیندش بیشتر گفتم.

Advertisements

دربارهٔ purmehdi

Phd student in marketing at HEC Montreal, Canada
این نوشته در داستانهای کسب و کار ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

3 پاسخ برای سهراب میگفت چشمها را باید شست، راست میگفت

  1. :( :گفت

    می بخشید لینک ویدیو را پیدا نمی کنم می شه کمک کنید؟

    • purmehdi :گفت

      با عرض پوزش، به دلایلی نامعلوم ویدئوی داخل متن ناپدید شده که نتونستم این مشکل رو حلش کنم! ولی لینک یوتیوب ویدئو رو جاش گذاشتم. امیدوارم به زودی بتونم مشکل ویدئوی داخل پست رو حل کنم.

  2. rastak :گفت

    براوو دکتر
    داری مثل بیل گیتس فکر میکنی
    ایشون در همین راستا اقدام به برگزاری مسابقه طراحی دوباره توالت فرمودن

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s