چلاندن جیب مشتری: جیب برها به بهشت میروند!

همه دوست داریم پول بیشتری دربیاریم. همه دوست داریم تاجر موفقی باشیم. حالا ممکنه وقتی داریم این آرزوها رو تو سینه مون پرورش می دیم یه معلم، یه مهندس، یه کارمند یا یه محصل باشیم. آرزو که بر جوانان عیب نیست. داستانی که امروز براتون تعریف می کنم به شما نشون میده که این آرزوها خیلی هم دست نیافتنی نیستن. خود من بزرگترین پولهایی که توی زندگیم درآوردم و فرصتهایی که برام پیش اومده از همین دست موقعیتها بوده. این داستان انرژی و انگیزه ی لازم رو به شما میده که به فرصتهای موجود در اطرافتون با دقت بیشتری بنگرید. وقتی داستان رو میخونید ممکنه سعی کنید خودتون رو تصور کنید که اقدام مشابهی رو تو همون موقعیت و شغلی که دارید انجام میدید، بدید یا بهتون ایده بده که چطور می تونید مسیر زندگی کاریتون رو به نحو مطلوبی تغییر بدید. حالا داستان از این قراره:

یه جوونی میره توی یه فروشگاه به عنوان فروشنده درخواست کار میده. مدیر فروشگاه بهش میگه: “یک روز فرصت داری به طور آزمایشی کار کنی آخر امروز با توجه به نتیجه کارت در مورد استخدام تو تصمیم می گیریم”.

روز که تموم میشه مدیر میره سراغش و میپرسه چقدر فروش داشته؟

پسرک میگه: «یکی!»

مدیر با تعجب میگه: “فقط یکی؟ حتی بی تجربه ترین آدما هم اینجا حدقل ۱۰ تا ۲۰ فروش در روز دارن. حالا مبلغ فروشت چقدر بوده؟”

پسر میگه: ” ۱۳۴۹۹۹ دلار”.

مدیر برق از سه فازش میپره و شیهه ای سر میده و میگه: “۱۳۴۹۹۹ دلار؟ مگر چی فروختی؟ کلیه ات رو؟”

پسر میگه: “نه! یه یارویی اومد یه قلاب ماهیگیری کوچیک میخواست ولی من بهش یه قلاب متوسط فروختم، بعد یک قلاب ماهیگیری بزرگ، بعد یک چوب ماهیگیری گرافیت با یه چرخ ماهیگیری ۴ بلبرینگه. یعد ازش پرسیدم کجا میرید ماهیگیری؟ گفت: “همین خلیج پشتی”. من هم گفتم پس به قایق هم احتیاج دارید و یه قایق توربوی دو موتوره به او فروختم. بعد پرسیدم ماشینتون چیه و اصلن میتونهاین قایق رو بکشه؟ که گفت: “هوندا سیویک”. پس من هم یک بلیزر ۴WD بهش پیشنهاد دادم که اونم خرید.

مدیر که تقریبا قبض روح شده بود گفت: “یارو اومده بود یه قلاب ماهیگیری بخره و تو به اون قایق و بلیزر فروختی؟”

پسر به آرامی میگه: “نه، اومده بود یه بسته نوار بهداشتی بخره که من گفتم عجب! پس ری د ه شد تو آخر هفته ات! اشکالی نداره بیا جاش یک برنامه ماهیگیری برات ترتیب بدیم!

حالا شما خوانندگان محترم اینجا، می دونید دلیل این موفقیت بی نظیر چی بود؟ بعله حدستون درسته: بغل کردن مشتری! حس کمک کردن به مشتری، اهمیت دادن به درد مشتری. حالا برید سراغ زندگیتون ما هم بریم یه مقدار پول در بیاریم قصد کردیم یه آیپد بخریم…

پی نوشت: در اصطلاح علمای بازاریابی به این روشهای توسعه ی فروش میگن cross selling و up selling. اولی یعنی وقتی مشتری میاد چیزی بخره و شما وقتی اونو بهش فروختید چیز دیگه ای رو که فکر میکنید بدردش میخوره بهش می فروشید (که ممکنه اصلن برای خرید اون نیومده باشه مثلن طرف میاد کفش بخره و شما علاوه بر کفش بهش اسپری ضد بوی کفش میفروشید) و دومی یعنی یارو میاد چیزی بخره و شما یه چیز بزرگتر بهش میفروشید. مثلن میاد خونه 50 متری بخره شما متقاعدش میکنید خونه 500 متری بخره.

دربارهٔ purmehdi

Phd student in marketing at HEC Montreal, Canada
این نوشته در داستانهای کسب و کار ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

12 پاسخ برای چلاندن جیب مشتری: جیب برها به بهشت میروند!

  1. مه سا بادوم :گفت

    سلام
    از طریق یک پزشک که بعنوان نویسنده ی میهمان اولین پست رو گذاشته بودید اینجا رو پیدا کردم.
    اول اسم وبلاگ و بعد هم محتوای اون به شدت جلب نظر کردم.
    کار و پست های بسیار جالبی دارید.

  2. amir :گفت

    سلام آقا

    من چندتا طرح برای گوگل دارم
    طرح های جدید
    طرح قبلیم هم از مد افتاد (برای جستجو حسب تصویر بود)

    این هم کلیپی بود که خودم ساخته بودم
    http://s1.picofile.com/file/6698378268/video_1.mpg.html

    البته برای چند سال پیش
    این هم یک آپشنش بود…

    رشته ی تحصیلیم الکترونیک

    طرح من مناسب شرکت های بزرگی مثل گوگل یا اپل هست

    یکیش می توانه خیلی خیلی خوب برای موتورهای جستجو باشد

    یکی دیگه اش هم برای شرکت های خودرو سازی بزرگ هست

    و اگر تمام شرکت های خودروسازی داخلی را روی هم بگذاریم… نمی توانند این طرح را به سامان کنند

    من منتظر پاسخ شما هستم
    به دنبال راهی برای ارتباط با اپل یا گوگل هستم

    نه راهی که 100 قدم مانده تا ارتباط با آنها باشد
    با دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران تماس گرفتم (به نتیجه ای نرسیدم)
    به یکی دو تا از ایمیل های گوگل ایمیل زدم
    و در فرم ارتباط با ما گوگل هم براشون نوشتم و نشوتم که از ایران هستم

    به جز طرح های بالا…طرح های دیگه ای برای موتورهای جستجو دارم(به خصوص با شرایط مثل گوگل دارم)
    چند سال پیش هم طرحاعلام تخلف به متخلفان رانندگی را به وسیله ی پیامک داشتم ولی توی کشور خودمان رسیدگی نکردند و جوابم را هم ندادند…
    البته یک خنده بهم کردند

    لطفا من را راهنمایی کنید

    اگر شخص یا اشخاصی باشند که بتوانند من را با گوگل یا اپل کانکت کنند،
    و یا من را به آن کشور
    یا آنها را به ایران
    یا شرایطی برای ارتباط در یک کشور ثالث برقرار کنند
    من بسیار علاقمندم که با آنها همکاری کنم و هر دو از سود حاصله بهره ببریم

    لطفا من را راهنمایی کنید

  3. Mohsen Khakbiz :گفت

    شما کجا بودی تا الان که من ندیدمتون ؟؟ 😕

  4. Maryam :گفت

    The art of selling……The art of communication. Good find! this was fun & inspiring, looking for more. 🙂

  5. behzad :گفت

    آقا پور مهدی به نظر شما اگر ویدئویی با عنوان جزیره ای متحرک روی آب در یوتیوب قرار بگیره و واقعا هم همینطور باشه بازدید این ویدئو چطور خواهد بود و متعاقبا درآمد از اون؟

    • purmehdi :گفت

      درود بر تو بهزاد
      نمی توان در مورد تعداد بازدید نظر داد (حتی به صورت تخمینی) برای اینکه بیشتر در مورد این گونه ویدئوها و مکانیزم بازدید از آنها بدانی viral videos marketing را جستجو کن و کمی بیشتر بخوان. در خصوص درآمد زایی هم به مطلب مربوط به یوتیوب مراجعه کن و امیدوارم اطلاعات لازم و کافی آنجا باشد. به طور خلاصه بگویم که اگر از موزیک یا هر نوع محتوای دارای حقوق مولف استفاده نکرده باشی قابلیت درآمد زایی وجود دارد. توجه داری که باید اول به عنوان پارتنر یوتیوب محسوب شوی تا بتوانی درآمد تبلیغات آن ویدئو را شریک شوی.

      • behzad :گفت

        متوجه منظورتون هستم و درواقع می دونم که یک ویدئو باید دارای چه شرایطی باشه و آیا برای خودتون هم عجیب نبود که یه جزیره ای به مساحت هشتاد متر مربع چطور روی آب در حال حرکت هست و حتی میشه چند نفری روش ایستاد. این منطقه واقعا وجود داره ولی خیلی گمنام من حتی میتونم عکس ها و ویدئوهایی رو که گرفتم بهتون نشون بدم.

  6. IND :گفت

    سلام
    کلی با نوع و ادبیات نوشته هاتون حال می کنم
    امیدوارم بشیتر و بیشتر بنویسید
    موفق باشید

پاسخی بگذارید

