جک دُرسی و انقلاب مربعی

توضیح: این مطلب رو برای وبلاگ یک پزشک نوشتم و اینجا بازنشرش می کنم. شاید شما ندونید که از ماه گذشته همکاری جدیدی رو با دکتر مجیدی عزیزم شروع کردیم و من به عنوان یکی از نویسنده های میهمان توی وبلاگ یک پزشک در مورد کارآفرینی و بازاریابی می نویسم. تجربه ی خیلی خوبیه و بازخوردهای خیلی هیجان انگیز و امیدوارکننده ای گرفتم. البته چاشنی بعضی از بازخوردها هم سخت گیری مخاطبهای وفادار یک پزشک بود که جالب توجه بود. سعی می کنم توی بازنشر مقاله هایی که توی یک پزشک اول منتشر میشه، کمی تغییر بدم و اضافات و ملحقاتی هم بهش بزنم تا برای کسایی که ممکنه هر دو مطلب رو می بینن تکراری نشه. و اینک ادامه ی ماجرا از وبلاگ یک پزشک:

درود بی کران بر خوانندگان جان! مصطفی، نویسنده ی میهمان یک پزشک، هستم و این اولین باری است که با شما رو در رو (یا مانیتور به مانیتور) صحبت می کنم. از دیدارتان بی نهایت خوشبختم. من یک پزشک نیستم، ولی یک دکتر هستم! ممکن است برای کسالت یا ناراحتی های جسمی تان کاری از دستم بر نیاید ولی برای کسالت کسب و کارتان شعبده هایی بلدم! این هم از معرفی!!

یادتون هست یک پزشک چند روزی پیش خانوم شهرزاد رفعتی رو به ما معرفی کرد؟ ممکنه بپرسید مصطفی! شهرزاد رفعتی کیست؟ سوال هوشمندانه ای بود. اینجا را کلیک کنید! برای اون دسته از دوستانی که حوصله ی کلیک کردن نداشتند و اکنون در حال خواندن ادامه ی این مطلب هستند عرض کنم که شهرزاد رفعتی موسس شرکت Broadband TV و یکی از 100 فرد خلاق به انتخاب فست کمپانی می باشد. تعجب کردید؟ می دونید کار شرکت شهرزاد چیست؟ می دونید ایده ی اولیه ی این کسب و کار از کجا به ذهن شهرزاد رسیده؟ میدونید چقدر تا حالا پول ساخته از راه این کسب و کار؟ می دونید چقدر طول کشیده تا شهرزاد به این فهرست راه پیدا کنه؟ اون مطلب رو اصلن دیده بودید؟ چند نفر از شما دوست داشتید که اسمتون توی این لیست بود؟ یا حداقل فانتزی این مسئله رو توی ذهنتون پرورونده بودید؟ الان دوست دارید برگردید و اونجا رو کلیک کنید؟ :)))))

ممکنه بعضی هم از خودشون پرسیده باشن که فست کمپانی کیه و چرا باید اون فهرست 100 نفره ی خلاقان کسب و کار رو منتشر کنه؟ و اصلن بر چه اساسی این افراد انتخاب شدن؟

برای پاسخ دادن به این جور پرسشها، تصمیم گرفتیم یک زیر آبی در لیست 100 نفره ی فست کمپانی بریم و طی یک سلسله پست ببینیم در مرزهای کسب و کار چه میگذره. اگر در چند پست آینده که براتون مینویسم همراه ما باشید شاید تصویر بهتری از کارآفرینی و خلاقیت، آنگونه که در دنیای واقع اتفاق می افتد و نه آنطور که کتابها برای ما می نویسند و اغلب اوقات دور از دسترس به نظر می آید، به دست آورید.

فست کمپانی شبیه فست فود؟!

فست کمپانی را دو تن از ویراستاران مجله ی معتبر هاروارد بیزنیس ریویو در نوامبر سال 1995 تاسیس کردند. آلن وبر (Allen Webber) و بیل تیلور (Bill Taylor) میخواستند مجله ای راه بیندازند که بتواند انقلاب جهانی در دنیای کسب و کار را ثبت و ضبط کند. فست کمپانی با دور انداختن الگوها و قوانین قدیمی تجارت، نوید ظهور کسب و کارهایی را می داد که همواره در حال تغییر، نوآوری و رقابت بودند. افرادی را معرفی می نمود که آینده را «اختراع» می کردند و کسب و کارها را بازمی آفریدند.

اکنون فست کمپانی یک نام شناخته شده و پیشرو در دنیای رسانه است که بر روی نوآوری در تکنولوژی، اقتصادهای اخلاق گرا، رهبری و طراحی تمرکز دارد. مطالب پرنفوذ آن توسط رهبران تجاری و برای استحضار دیگر رهبران تجاری نوشته می شوند.

فهرست خلاق ترین 100 نفر دنیای کسب و کار

ساختن چنین فهرستی اصلن کار آسونی نیست. از اون سخت تر تکرار همه ساله ی این فهرست است. کسانی مد نظر ویراستاران فست کمپانی قرار می گیرند که خلاقیتشان در خدمت رفع چالش های بزرگتری در زندگی بشر باشد: از آینده ی انرژی گرفته تا فرآیند تکاملی اقدامات بشردوستانه تا نسل بعدی رسانه!

بیایید نگاهی به زمینه های کاری این افراد بندازیم: تبلیغات، هنر و سرگرمی، طراحی، آموزش، مالی، بازیها، بهداشت و سلامت، تولید، رسانه، مذهب، علم و فن آوری، توسعه ی پایدار، و حمل و نقل. عجب گستره ی وسیعی. بیایید از جایی شروع کنیم که ارتباط بیشتر و نزدیکتری به کارآفرینی آنلاین داشته باشد. آیا شما آقای جک درسی (Jack Dorsey) را می شناسید؟

جک درسی (Jack Dorsey) و انقلاب مربعی

شاید بعضی از شما پست اخیر یک پزشک در مورد گجت هایی که توسط تلفن های هوشمند منسوخ شده و از دور خارج گشته اند را خوانده باشید. خب، من می خواهم امروز گجت دیگری را نیز به آن فهرست اضافه کنم: پایانه های پرداخت. همان دستگاههایی که در پیشخوان فروشگاهها و یا در دست پیشخدمت های رستورانها می بینید و برای پرداخت با کارت اعتباریتان از آن استفاده می کنید.

جک کسی است که مسئولیت از بین بردن امپراطوری پایانه های پرداخت را بر عهده دارد. او هم اکنون دو شغله محسوب می شود یعنی همزمان رئیس اجرایی هیئت مدیره ی توئیتر و مدیرعامل شرکت اسکوئر (Square) است. برای زیبایی کلام ما این شرکت را مربع می نامیم.

 

خدمات جدید شرکت مربع به هر کسی این امکان را می دهد که از مردم به وسیله ی آیفون یا آیپد خود پول دریافت کند. علاقمندان آندروید هم جامه ندرند چرا که این برنامه برای تلفن ها و تبلت های مبتنی بر آندروید هم نوشته شده است. این فرآیند هم آسان است، هم به نفع فروشندگان است، و هم به نفع خریداران! شما احتیاجی به تنظیمات و حساب های کاربری تجاری نخواهید داشت. از طرفی خریداران شما رسیدهای خرید را روی ایمیلشان دریافت می کنند و بهتر می توانند حساب و کتاب خریدهایشان را نگه دارند. به زودی وقتی همه جا علامت «با مربع پرداخت کنید» را ببینید متوجه قدرت این خدمات خواهید شد.

خود جک درسی محصولش را جادویی می داند. این ویدئوی تبلیغاتی ویژگیها و محاسن کار کردن با مربع را نشان می دهد.

لینک کمکی: http://www.youtube.com/watch?v=iBieYjxUj5Q&feature=player_embedded

نرم افزار (App) مربع به صورت رایگان در فروشگاه های آیفون و اندروید وجود دارد. البته برای استفاده از آن نیاز به یک تجهیزات جانبی کوچک مربع شکل دارید که از بالا به جای هدفون ها به دستگاه وصل می شود. این تجهیزات را باید از وب سایت شرکت مربع دریافت کنید.

و اما این خدمات چگونه کار می کند و چرا انقلابی در دنیای پرداخت الکترونیک محسوب می گردد؟

مربع سفید رنگی که به آیفون یا آیپد (و مشابه های اندرویدی شان) متصل می شود، اطلاعات کارت اعتباری را به داده های صوتی تبدیل کرده و از طریق جک صوتی دستگاه به نرم افزار مربع می رساند، جایی که داده های صوتی رمزگشایی شده و پرداخت صورت می گیرد. اطلاعات پرداخت از طریق شبکه های وایرلس (وای فای یا تری جی) به سرورهای مربع رفته و در حقیقت این مربع است که پرداخت را به بانک مربوطه انجام می دهد. مشتریان حتی می توانند با انگشت خود روی آیفون رسید خریدشان را امضا کنند. پس از آن اطلاعات رسید خرید به آدرس ایمیل مشتری نزد بانکش بدون آنکه فروشنده از آدرس ایمیل آگاهی یابد ارسال می شود. نمای زیر کلیات این فرآیند را نشان می دهد:

این ویدئو هم طرز کار کامل سرویس مربع را به شما نشان می دهد که بسیار هیجان انگیز هم می باشد. حتما ببینید!

لینک کمکی: http://www.youtube.com/watch?v=cCMdtfnpolg&feature=related

می دانم به چه فکر می کنید. شما می پرسید مصطفی! چه طور یک جوان همسن و سال ما به چنین خلاقیتی دست یافته است؟ چرا چنین ایده ای به ذهن ما نرسیده است؟ آیا ما خنگ هستیم یا مدرسه ی خوبی نرفته ایم؟ باید بگویم که همه چیز از داده شروع شد. قبل از اینکه جک در توئیتر و مربع فعال شود یک نرم افزار درست کرده بود که تاکسی ها و آمبولانس ها را دنبال می کرد تا نقایص طراحی شهری را پیدا کند و راه های جدیدی برای ارائه ی خدمات شهری پیشنهاد نماید. مربع هم به طور مشابه به رابطه ی بین خریدار و فروشنده نگاه می کند و می پرسد: پرداخت قسمت مهمی از ارتباط بین خریدار و فروشنده است که می تواند بهتر طراحی شود و زحمت کمتری داشته باشد. چه اطلاعاتی را می توان روی رسیدهای خرید در اختیار مشتریان قرار داد؟

جک این خدمات را به ویژه برای هنرمندهان، صاحبان کسب و کارهای کوچک و فروشندگان چیزهای نو جالب می داند. او عقیده دارد که اطلاعات بیشتر مدیریت موجودی بهتر، جذب مشتری هوشمندانه تر، رشد کسب و کار و ارتباطات شادتری را به همراه خواهد داشت. ارتباطات شادتر؟؟!! من که سر در نیاوردم چه می گوید.

یک اصل اساسی در خلاقیت این است که بتوانید آنچه در دست دارید مانند داده های جک یا روشهای تحلیل داده اش را برای مخاطبین جدیدی قابل استفاده کنید. جک نمی توانست ابتدا به ساکن چنین سرویسی را به وجود آورد ولی از تخصصش در کار با داده های شهری می توانست کارکرد دیگری بیرون بکشد! شما چه هنر یا تخصصی دارید که ممکن است بتوانید از آن در حوزه ی جدیدی استفاده کنید و خلاق باشید؟

تمرین خلاقیت در خانه: چند کارکرد مختلف برای یک گیره ی کاغذ می توانید بیابید. خلاقانه فکر کنید، فهرست درست کنید و در کامنتهای این پست خلاقیت هایتان را به اشتراک بگذارید!


Advertisements

دربارهٔ purmehdi

Phd student in marketing at HEC Montreal, Canada
این نوشته در یک پزشک, داستانهای کسب و کار ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s